עם מגפת הקורונה הגיע גם ההכרח הבריאותי בשימוש במסכה - הדרך היחידה שהוכיחה את עצמה כמפחיתה את הסיכון להידבק בנגיף. אלא שבעולם כולו, וגם בישראל, רווח במקביל שימוש במגן פנים שקוף כתחליף למסכה, בעיקר בקרב הגיל השלישי. כעת מגלים ממצאים חדשים שהתחליף הזה מסוכן ולא מגן מפני הדבקה.
לפני שבועיים דווח כי הצוות לטיפול במגפות שוקל להמליץ על שימוש במגן פנים שקוף כאמצעי להגנה מפני קורונה, וכתחליף לעטיית המסכות המקשה על הציבור במיוחד בימי הקיץ החמים. יותר מכך, במהלך שנת הלימודים הקודמת מורים רבים עשו שימוש במגן השקוף, אף שהוא מעולם לא היה חלק מההמלצות למניעת הדבקה, לא בישראל ולא במקומות אחרים בעולם.
מחקר חדש, שפורסם בכתב העת Physics of Fluid הראה כעת, שמגיני פנים שקופים וגם מסכות בעלות פילטר, מאפשרים חדירה ויציאה של חלקיקים, דבר שעלול לסכן את העוטה עצמו ואת סביבתו בהדבקה בקורונה.
לצורך ביצוע המחקר, השתמשו המדענים מאוניברסיטת פלורידה אטלנטיק בראשי פלסטיק חלולים כשעליהם כיסויי פנים שונים. הם פלטו תערובת מאודה של גליצרין ומים מזוקקים דרך הראשים, כדי לדמות שיעול או עיטוש, והשתמשו בקרני לייזר כדי להאיר את נתיב הרסיסים. בשני מחקרים נפרדים הראו החוקרים, כי גם המגינים השקופים וגם מסכות הפילטר גרמו לפליטת רסיסים דרך השסתום עצמו.
2 צפייה בגלריה
רסיסים ניסוי מגן שקוף
רסיסים ניסוי מגן שקוף
הניסוי של אוניברסיטת פלורידה אטלנטיק
(Physics of fluids)
המגן השקוף נולד למעשה בבתי החולים ונמצא בשימוש גם במרפאות השיניים, כחלק מאסטרטגיית ההגנה הכפולה במקומות המצויים בסיכון גבוה לפיזור רסיסי רוק. צוותי מחלקות הקורונה, צוותי טיפול נמרץ וחדר מיון, וגם רופאי שיניים ושינניות עוטים את המגן השקוף מעל המסכה הרגילה, כאמצעי להפחתת פיזור הרסיסים, בחולים עם פוטנציאל גבוה לפיזורם, כמו חולים משתעלים, מטופלים בחלל הפה שבו המיכשור גורם לפיזור נתזי מים ורסיסים מהפה, או חולים שעוברים פרוצדורות אחרות המפזרות בחלל החדר רסיסים.
עם זאת, המגן השקוף מעולם לא היה חלק מההמלצות כתחליף לעטיית המסכה הרגילה בעלת שלוש השכבות, שנועדה להגן מפני חדירת רסיסים, שרובם כלל אינם נראים לעין. משרד הבריאות עדיין לא ערך קמפיין הסברה על אי-שימוש במגן השקוף, ומשטרת ישראל אינה נוהגת לקנוס את אלה המתהלכים עם המגן השקוף.
"מסכות פנים משמשות כמסננים ולוכדות את הטיפות וכל חלקיק אחר שאנו פולטים", אמר פרופ' סידהארטה ורמה, מוביל המחקר באוניברסיטת פלורידה אטלנטיק."עם זאת, מגיני פנים שקופים אינם מסוגלים לעשות זאת. הם מסוגלים לעצור טיפות גדולות, אבל אם מדובר ברסיסים בגודל של 10 מיקרון או פחות, הם פשוט יברחו מהצדדים או מתחתית המגן ויתפזרו בחלל החדר".
2 צפייה בגלריה
מגן פנים
מגן פנים
מגן פנים
(צילום: shutterstock)
גם במסכות הפילטר, נמצא כי ענן גדול של רסיסים נפלט דרך השסתום. מסכות עם שסתום מאלצות דיסק קטן להיפתח ולשחרר אוויר. אולם בעת השאיפה הדיסק נצמד בחוזה לבסיסו ואינו מאפשר לאוויר נוסף להיכנס. "מה שמצאנו היה שהכל בורח דרך שסתום הנשיפה הזה", אמר מנהר רדנאק, שותף במחקר ויו"ר המחלקה להנדסת אוקיינוס ומכונות באוניברסיטה. "בחלק מהמסכות המסחריות שאינן N95, השסתומים פשוט נראה קוסמטי. הם לא תפקדו כי הם היו באיכות ירודה, כך שהדיסקים בעצם לא זזו החוצה כפי שהיינו מצפים מהם".
חשוב לציין שהמחקר אמנם איפשר לחוקרים להשוות את האפקטיביות היחסית של מסכות שונות ומגיני פנים, אך השיטות שבהן נעשה שימוש לא כימתו את נפח או גודל החלקיקים שברחו. המחקר מתווסף לממצאים קודמים, שכבר הראו כי מסכות שסתום וגם מגינים שקופים, אינם ההגנה המתאימה מפני חיידקים או נגיפים. כך או כך, נראה שניאלץ להמשיך ולעטות מסכות, לפחות עד החיסון.
צפו: הרופא שמדגים שהמסכות לא פוגעות בנשימה